“Javni poziv za naknade za porodice troje i više djece kontradiktoran, objavljen zbog političkih poena”

- Autor onogost.me
- 20.03.2025. u 13:11
On ukazuje na niz, kako kaže, propusta u ovom Javnom pozivu, navodeći da je objavljen “ne radi pomaganja mnogodetnim porodicama, već radi ostvarenja političkih poena i prije svega mobilizacije roditelja, koji imaju glasačko pravo u susret lokalnim izborima u Nikšiću.”
Podsjetimo, ova naknada isplaćuje se iz budžeta Opštine Nikšić, a prijave su počele 15. januara. Porodice sa troje maloljetne djece dobiće po 1.200 eura godišnje, dok će porodice sa četvoro i više maloljetne djece dobiti 2.400 eura godišnje, a obje naknade će se isplaćivati u 12 mjesečnih rata. Opština Nikšić je uvela naknade s ciljem smanjenja iseljavanja i podsticanja nataliteta, nakon što je popis stanovništva pokazao pad broja stanovnika za više od 6.000 u posljednjih 12 godina. Danas je predsjednik Opštine Nikšić Marko Kovačević potpisao zaključke za isplatu naknada za januar i februar.
Molbu roditelja Vlada Stojkovića i njegovo zapažanjenje povodom ovog Javnog poziva prenosimo integralno:
“Obraćam Vam se sa ciljem da ukažem na propuste prilikom objave Javnog poziva za utvrđivanje novčane naknade za porodice sa troje i više maloljetne djece na području opštine Nikšić, koji je oglasila Opština Nikšić- Sekretarijat za kulturu, sport, mlade i socijalno staranje, pod arhivskim brojem 08-032-6, dana 15.01.2025. godine.
Propusti se prije svega odnose na kontradiktoran i diskriminatorski pristup, prilikom definisanja kriterijuma za učešće na pomenutom Javnom pozivu. U prilogu mejla Vam dostavljam komentare na objavljeni Javni poziv, koje ću i u nastavku teksta obrazložiti.
Prije svega, sporan je kriterijum da oba roditelja/staratelja imaju prebivalište u Nikšiću duže od godinu dana. Očigledna je namjera da se ovom mjerom utiče na povećan broj glasača u susret lokalnim izborima, pa tako djeca iz porodica koje žive u Nikšiću, ali jedan od roditelja igrom slučaja ili u nedostatku vremena nije prebacio prebivalište u opštinu Nikšić, nisu interesantna za ovu vrstu pomoći. Takođe, djeca koja žive u Nikšiću sa jednim od roditelja, a čiji je drugi roditelj usljed razvoda braka prijavljen u drugoj Opštini, opet nemaju pravo na nadoknadu. Primjera je niz, ali poenta je da su djeca diskriminisana zbog toga što im jedan od roditelja nije potencijalni glasač, pa im je ponder slab.
Kada pišete Javni poziv morate ponuditi alternativnu dokazivost određenog suštinskog kriterijuma, što bi u ovom slučaju trebao da bude život porodice u Nikšiću (to jest život djece i barem jednog od roditelja/staratelja u Nikšiću). Dokazivost da djeca i roditelj/staratelj žive u nekoj opštini je osim prebivališta, lako nadomjestiti drugom dokumentacijom (registracija u vrtiće, škole, zdravstvena zaštita, Rješenje o posjedovanju nekretnine ili ugovor o iznajmljivanju stana u toj opštini). Dakle, ako imamo u vidu pravičnost i dobronamjernost nekog javnog poziva, alternative dokazivosti i nediskriminacija moraju biti integrisane u sami JP, što se ovdje očigledno nije desilo. Ili je možda suštinski kriterijum drugačiji u odnosu na onaj koji je pomenut na početku pasusa?
Onda imamo kontradiktornost između samih uslova/kriterijuma pomenutih u ovom JP. Naime, traži se Potvrda da ovo pravo nije ostvario drugi roditelj, usvojioc, staratelj ili hranitelj ako je imao prijavljeno prebivalište ili odobreno stalno nastanjenje u nekoj drugoj opštini na teritoriji Crne Gore. Nameće se logičko pitanje: Ako se traži dokaz da drugi roditelj/staratelj nije ostvario pravo u drugoj opštini, zašto se insistira da oba roditelja imaju prebivalište najmanje godinu dana u Opštini Nikšić. Neki od ova dva kriterijuma je suvišan, mada traženje potvrde iz druge opštine predstavlja nonsens i neinformisanost, s obzirom da ovu vrstu mjere nije imala ni jedna druga opština u Crnoj Gori. Pa tako predstavlja i administrativni teret predviđen za građane, koji imaju namjeru da se prijave na ovaj JP.
Dodatni dokaz da je tekst javnog poziva pisala neprofesionalna i nekompetentna osoba predstavlja činjenica da se u pozivu insistira na blagovremenosti, a da se samim JP ne definiše rok za prijavu. U razmatranje se neće uzeti neblagovremene prijave, a rok za dostavljanje dokumentaciju i apliciranje po ovom JP nije nigdje naznačen. Znači neblagovremnost nije definisana datumom, što znači da se primjenjuje po proizvoljnoj osnovi? Što bi se u narodu reklo “kako nam dune”.
I posljednja rečenica JP kao šlag na torti, vjerovatno iskopirana iz nekog teksta gdje je imala poentu, koja glasi: „Dodatna obavještenja mogu se dobiti u Sekretarijatu za kulturu, sport, mlade i socijalno staranje (Njegoševa br. 18, III sprat, kancelarija br. 9) ili na telefon 040/213-115“. Nije navedeno da se na telefon nikad niko nije javio, niti je navedeno da u kancelariji broj 9 niko nije kompetentan za pitanja, već se samo upućuje građanin na Sekretara Opštine, do kojeg se, razumije se, ne može doći, niti odgovara na mejlove.
Očigledno je da je JP objavljen ne radi pomaganja mnogodetnim porodicama, već radi ostvarenja političkih poena i prije svega mobilizacije roditelja, koji imaju glasačko pravo u susret lokalnim izborima u Nikšiću. Te se tako, iako je predsjednik opštine, gdin Kovačević, na početku svog mandata obećao otklon od ranijih političkih praksi, kao što su asfaltiranje u predizbornoj kampanji ili forsiranje politikantskih spinova, ipak pokazuje da kao društvo nismo sazreli za promjene. Najvjerodostojniji dokaz ovoj tvrdnji je i raspisivanje ovakvog Javnog poziva u predizbornoj kampanji, sa očiglednim fokusom na roditelje (čitaj glasače), a ne na djecu, kako se to nemušto pokušava prikazati. Nove lokalne vlasti se prikazuju kao dobri đaci i usvojioci starih politika, jer za nešto novo ipak treba hrabrosti i dobre volje. Čini nam se da je ovo promaklo vaskolikoj medijskoj sceni u Crnoj Gori, pa smo primorani kao građani i roditelji, da opet ukazujemo na loše prakse, na koje su političari upućeni po definiciji”, zaključuje se u obrazloženju.
,,Pričajmo iskreno, bez uvreda, laži i spinovanja.”
Ovaj razgovor se vodi prema Onogoštovim pravilima. Molimo, pročitajte pravila prije ulaska u diskusiju.
Povezani članci
- Društvo
- u
- 0
- Društvo
- u
- 0
- Čitaoci šalju, Foto priča
- u
- 1


4
Ne samo diskriminatorno, nego sramotno! I šta sad, ta djeca nijesu Nikšićani, ne žive u Nikšiću, ne idu u školu i vrtić u Nikšiću, njihovi roditelji ne plaćaju poreze i dažbine opštini Nikšić, ne troše novac u opštini Nikšić itd?
šta je ovo mati mila
Moj sin je Nisicanin!Snaha je iz Rusije ima privremeno prebivaliste.Vjencani su u opstini Niksic ,gdje je upisano i njihovo cetvoro djece.Svi zive u Niksicu,i idu u vrtice i skole u nasem gradu .Odbijeni su sa strane opsine da ne ispunjavaju uslove.Molim predsjednika za razumno objasnjenje.Sta da kazemo djeci zasto su diskriminisana ?Andjelka Mickovic
Sami ste već dali odgovor Anđelka, klasična diskriminacija! Ali, mislite li da se oni bave građanima i djecom u ovom slučaju? Naravno da ne! Možete vidjeti po komentarima botova po društvenim mrežama, niti ko čita niti razmišlja svojom glavom, bravi koji idu za trenutnim čobaninom, pa makar i u jamu!