Kaluđerović: Profesija nastavnika dovedena na najniži nivo, nova Vlada obrazovanje da stavi u centar interesovanja

CGO
  • Autor onogost.me
  • 04.10.2023. u 13:36
Centar za građansko obrazovanje (CGO), uoči Svjetskog dana nastavnika, koji se obilježava 5. oktobra, ukazuje na zabrinjavajuće stanje u obrazovnom sistemu, a koje je posljedica višedecenijske marginalizacije ovog sektora, kao i nesnalaženja i loših odluka vlasti u posljednje dvije Vlade, kazala je Snežana Kaluđerović iz te organizacije.

“Očekujemo od naredne Vlade da obrazovanje stavi u fokus i da ga izvuče iz partijskih kombinatorika koje su ga dovele na izuzetno nizak nivo, a što se može ozbiljno odraziti na ukupan progres crnogorskog društva”, navodi se u saopštenju CGO.

Upliv partijske i partikularne politike u obrazovni sistem dosegao je maksimum, dodala je ona, kao i posljedična degradacija nastavničkog poziva, pa danas svjedočimo gubitku čak i prosječnog kvaliteta obrazovanja, te stoga ne čudi, ali treba da brine, da je mali procenat najboljih učenika koji sebe vide u budućnosti u nastavničkoj profesiji.

“CGO cijeni da je Crnoj Gori neophodan nastavni kadar sa znanjem i integritetom, kako bi se stvorila osnova za ozdravljenje obrazovnog sistema i njegov otklon od predatora iz političkih partija. Sve dok najbolji kandidat za nastavnika ne bude zapošljavan prevladavaće tolerisanje neznanja, bahatosti, neetičnosti, ali i netolerancije roditelja, a što je eskaliralo posljednjih godina. Nastavnici su danas na rubu egzistencije i gubitka dostojanstva, a izostanak suštinske reforme proizvodi nemjerljivu štetu. To su neki i od razloga što je početak školske 2023/2024. godine obilježio štrajk upozorenja nastavnika”, navela je Kaluđerović.

Uvećan je, kazala je ona, broj učenika imigranata, primarno sa područija gdje su oružani sukobi, ali i iz drugih zemalja.

“U Crnoj Gori je preko 6 500 stranaca u obrazovnom sistemu, uglavnom nastanjenih na primorju i u Podgorici. To iziskuje minimum šest novih objekata za škole i vrtiće, ali povećanje neophodnog nastavnog kadra, pored postojeće potrebe da se se sanira deficit kadra iz matematike, fizike i hemije, a kako ne bi došli do blokade i nemogućnosti održavanja nastave bazičnog kvaliteta. CGO naglašava neophodnost hitnog i strateškog opredjeljenja i ulaganja Vlade Crne Gore u budžet za obrazovanje, koji više ne smije biti budžet socijalne kategorije”, saopšteno je.

Prema njenim riječima, CGO ukazuje da nastavnici rade u sve težim uslovima, prenatrpanim učionicama, u kojima nije moguće održati pažnju i koncentraciju, a posljednjih godina nerijetko doživljavaju različite oblike nasilja od strane učenika, roditelja ili uprave.

“S druge strane, bilježe se i primjeri kada nastavni kadar dolazi na posao u neprimjerenom stanju, pod dejstvom alkohola i opijata, a što ne prate sankcije zbog partijske podobnosti onih koji se pokazuju nedostojni nastavničke profesije”, navodi se u saopštenju.

Nastavnička vijeća, aktivi i druga tijela gdje nastavnici učestvuju, navela je Kaluđerović, nemaju mogućnost donošenja obavezujućih odluka oko mnogih važnih pitanja.

“To rezultira i upitnim strukturiranjem školskih odbora u kojima umjesto predstavnika nadležnih institucija sjede oni koji zastupaju partijske ili partikularne interese a što ne doprinosi potrebnoj i obećanoj depolitizaciji obrazovnih ustanova”, saopšteno je.

Svjedočimo, dodala je ona, nezakonitom zapošljavanju, namještanjima norme i sl. tako da najbolji kandidat nema šanse da dobije posao, kao i ignorisanju nezadovoljstva nastavnika koji svoj posao rade profesionalno i posvećeno.

“Nezadovoljni ili nekapacitirani nastavnici ne mogu vratiti obrazovanje na nivo da djeca uče da nauče, ili otići korak dalje da ih nauče kritički promišljati i doprinositi zajednici, odnosno da se promijeni klima u kojoj se uči samo za ocjenu. Praktično učenje u laboratoriji i eksperimentalno znanje na bazičnom nivou ne postoje u mjeri u kojoj možemo biti konkurentni zemljama sa najboljim rezultatima na PISA testiranju. Nemoguće je sa obimnim i zahtjevnim kurikulumima, velikim brojem predmeta, sa administrativnim obavezama koje nastavnik ima na času, napraviti izvanredna postignuća”, navodi se u saopštenju.

Mora se, kazala je ona, mijenjati obrazovni sistem u svrhu sticanja prakse, vještina i kompetencija.

“CGO cijeni da bi upravo tada pritisci i uticaji na nastavnički kadar bili značajno smanjeni, a što bi ojačalo sistem obrazovanja, motivišući nastavnike na kontinuiranu sopstvenu edukaciju i nadogradnju”, dodala je Kaluđerović.

    ,,Pričajmo iskreno, bez uvreda, laži i spinovanja.”​

    Ovaj razgovor se vodi prema Onogoštovim pravilima. Molimo, pročitajte pravila prije ulaska u diskusiju.

    Ostavi komentar

    Vaša email adresa neće biti objavljivana.

    Povezani članci

    Ekološki pokret ,,Ozon” snažno podržava inicijativu Nemanje Vukovića, predsjednika SO Nikšić, za dobijanje statusa grada, čime bi se otvorile perspektive za održivi razvoj terirorijalno najveće opštine u Crnoj Gori, navode iz tog pokreta.
    U Crnoj Gori jutros se saobraća po mokrim i klizavim putevima, upozorili su iz Auto moto saveza Crne Gore (AMSCG).