Informacije o vremenu su trenutno nedostupne.

“Novinarstvo donosi rezultat - utiče na vašu zajednicu ili društvo na najprogresivniji način”

U naredne dvije godine više od 145 miliona ulaganja u obrazovanje

ucionica_stolica
pixabay.com
  • Autor onogost.me
  • 18.04.2025. u 08:39
Vlada Crne Gore usvojila je Strategiju reforme obrazovanja 2025–2035. kojom se pokreće sveobuhvatna transformacija obrazovnog sistema, a već u naredne dvije godine biće investirano više od 145 miliona eura za implementaciju kljucnih mjera.

Kako objašnjavaju iz MPNI, najveći dio sredstava biće usmjeren na izgradnju objekata u okviru obrazovnog sistema, čime se stvaraju preduslovi za modernizaciju i kreiranje obrazovnog sistema u skladu sa najsavremenijim EU praksama.

“Takođe, biće pokrenut proces sveobuhvatne reforme nastavnih planova i programa na način da oni odgovore potrebama savremenog društva i omoguće da djeca i adolescenti steknu znanja i vještine koje su im potrebne za dalje učenje i napredovanje, ali i omoguće bolju zapošljivost i opštu životnu dobrobit”, navodi se u saoopštenju.

Kvalitet nastave biće unaprijeđen kroz obuku velikog broja nastavnika u različitim oblastima, uključujući primjenu digitalnih alata, razvoj socijalnih i emocionalnih vještina djece, pružanje podrške djeci iz osjetljivih grupa, primjenu principa pravičnog i na jasnim standardima oslonjenog ocjenjivanja, itd.

Strategija se odnosi na sve nivoe obrazovanja – od ranog i predškolskog do visokog obrazovanja i obrazovanja odraslih – i ima za cilj stvaranje inkluzivnog, pravednog i savremenog sistema koji odgovara potrebama djece, mladih i društva u cjelini.

Ou ministarstva navode da postoje četiri ključna strateška cilja.

“Kvalitet i pravičnost – pružanje obrazovanja koje odgovara individualnim potrebama svakog djeteta, sa posebnim fokusom na djecu iz ranjivih grupa, uključujući Rome i Egipćane, djecu sa smetnjama u razvoju, izbjeglice i djecu iz drugih govornih područja, kao i djecu iz porodica ugroženih siromaštvom. Zatim osnaživanje nastavnika i škola – unapređenje inicijalnog obrazovanja i kontinuiranog stručnog usavršavanja nastavnika, te podizanje ugleda i profesionalne autonomije prosvjetnih radnika”, navodi se u saopštenju.

Treći cilj je efikasno upravljanje i finansiranje – uvođenje mehanizama za razvoj politika i reformskih aktivnosti zasnovanih na dokazima, efikasnija upotreba budžetskih sredstava i veća odgovornost institucija na svim nivoima.

“Modernizacija infrastrukture i digitalna transformacija- rekonstrukcija i izgradnja škola po savremenim standardima koji omogućavaju kvalitetno i inkluzivno obrazovanje, digitalizacija nastavnog procesa i upravljačkih sistema, te integracija zelenih vještina i klimatske otpornosti u obrazovanje”, navode kao četvrti cilj.

Ključne reformske oblasti koje će se sprovoditi u naredne dvije godine uključuju unapređenje kurikuluma i uvođenje novih modela učenja koji podstiču kritičko mišljenje, rješavanje problema, digitalne vještine, socijalne i emocionalne vještine i građanske kompetencije. Zatim kreiranje uslova za uspostavljenje sistema cjelodnevne škole, u kojoj učenici dobijaju ne samo formalno obrazovanje, već i dodatnu podršku, vannastavne aktivnosti i kvalitetno slobodno vrijeme.

“Digitalna transformacija obrazovnog sistema kroz razvoj digitalnih udžbenika, učenja na daljinu i podršku za digitalnu pismenost i bezbjedno, svrsishodno i inkluzivno korišćenje digitalnih tehnologija. Jačanje inkluzije kroz podršku nastavnicima za rad sa djecom iz osjetljivih grupa, rano prepoznavanje i pružanje podrške svoj djeci kojima je potrebna, obezbjeđivanje asistenata u nastavi, kao i fleksibilnih programa prilagođenih potrebama i sposobnostima djece na način da ona razviju svoj puni potencijal”, navodi se u saopštenju.

Cilj je i povezivanje obrazovanja i tržišta rada kroz dualno obrazovanje, veći obim praktične nastave i saradnju s poslodavcima, socijalna i emocionalna podrška učenicima, uključujući mjere za zaštitu mentalnog zdravlja i prevenciju nasilja u školama.

“Rodna ravnopravnost u obrazovanju i smanjenje obrazovnog jaza između djevojčica i dječaka, uz borbu protiv stereotipa u udžbenicima i nastavnim praksama. Podrška školama u ruralnim sredinama, smanjenje teritorijalnih razlika u dostupnosti i kvalitetu obrazovanja”, navodi se u saopštenju.

Iz Ministarstva navode da je strategija nastala kao rezultat u inkluzivnog i konsultativnog procesa u kojem je učestvovalo više od 8.000 osoba – nastavnika, učenika, roditelja, predstavnika civilnog sektora, međunarodnih organizacija i lokalnih zajednica, što garantuje da dokument odražava stvarne potrebe sistema i ima snažno uporište u zajednici.

“Desetogodišnja Strategija teži ravnomjernoj dostupnosti obrazovanja, smanjenju socijalnih i regionalnih razlika i razvoju kompetencija koje pripremaju djecu i mlade za život i rad u savremenom društvu”, kazali su iz MPNI.

Strategija je razvijena u okviru projekta „Kvalitetno obrazovanje za svu djecu Crne Gore“, koji se sprovodi u partnerstvu Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, UNICEF-a i Evropske unije.

    ,,Pričajmo iskreno, bez uvreda, laži i spinovanja.”​

    Ovaj razgovor se vodi prema Onogoštovim pravilima. Molimo, pročitajte pravila prije ulaska u diskusiju.

    Ostavi komentar

    Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

    Povezani članci

    Zbog planiranih radova na mreži, bez napajanja električnom energijom sjutra će ostati djelovi nikšićke opštine.
    Sve je veći broj djece predškolskog uzrasta koja ne upisuju osnovnu školu na vrijeme. Govorne smetnje i emocionalna nezrelost česti su problemi, iako nijesu isključivi za taj uzrast. Stručnjaci upozoravaju da moderna tehnologija, pored svojih benefita, ima veliki uticaj na istaknute smetnje. Takođe, roditelji, iako to teško prihvataju, snose značajnu odgovornost zbog sve manje vremena koje posvećuju djeci, lišavajući ih osjećaja društva, pripadnosti i međuljudskih odnosa.