Informacije o vremenu su trenutno nedostupne.

“Novinarstvo donosi rezultat - utiče na vašu zajednicu ili društvo na najprogresivniji način”

U naredne dvije godine više od 145 miliona ulaganja u obrazovanje

ucionica_stolica
pixabay.com
  • Autor onogost.me
  • 18.04.2025. u 08:39
Vlada Crne Gore usvojila je Strategiju reforme obrazovanja 2025–2035. kojom se pokreće sveobuhvatna transformacija obrazovnog sistema, a već u naredne dvije godine biće investirano više od 145 miliona eura za implementaciju kljucnih mjera.

Kako objašnjavaju iz MPNI, najveći dio sredstava biće usmjeren na izgradnju objekata u okviru obrazovnog sistema, čime se stvaraju preduslovi za modernizaciju i kreiranje obrazovnog sistema u skladu sa najsavremenijim EU praksama.

“Takođe, biće pokrenut proces sveobuhvatne reforme nastavnih planova i programa na način da oni odgovore potrebama savremenog društva i omoguće da djeca i adolescenti steknu znanja i vještine koje su im potrebne za dalje učenje i napredovanje, ali i omoguće bolju zapošljivost i opštu životnu dobrobit”, navodi se u saoopštenju.

Kvalitet nastave biće unaprijeđen kroz obuku velikog broja nastavnika u različitim oblastima, uključujući primjenu digitalnih alata, razvoj socijalnih i emocionalnih vještina djece, pružanje podrške djeci iz osjetljivih grupa, primjenu principa pravičnog i na jasnim standardima oslonjenog ocjenjivanja, itd.

Strategija se odnosi na sve nivoe obrazovanja – od ranog i predškolskog do visokog obrazovanja i obrazovanja odraslih – i ima za cilj stvaranje inkluzivnog, pravednog i savremenog sistema koji odgovara potrebama djece, mladih i društva u cjelini.

Ou ministarstva navode da postoje četiri ključna strateška cilja.

“Kvalitet i pravičnost – pružanje obrazovanja koje odgovara individualnim potrebama svakog djeteta, sa posebnim fokusom na djecu iz ranjivih grupa, uključujući Rome i Egipćane, djecu sa smetnjama u razvoju, izbjeglice i djecu iz drugih govornih područja, kao i djecu iz porodica ugroženih siromaštvom. Zatim osnaživanje nastavnika i škola – unapređenje inicijalnog obrazovanja i kontinuiranog stručnog usavršavanja nastavnika, te podizanje ugleda i profesionalne autonomije prosvjetnih radnika”, navodi se u saopštenju.

Treći cilj je efikasno upravljanje i finansiranje – uvođenje mehanizama za razvoj politika i reformskih aktivnosti zasnovanih na dokazima, efikasnija upotreba budžetskih sredstava i veća odgovornost institucija na svim nivoima.

“Modernizacija infrastrukture i digitalna transformacija- rekonstrukcija i izgradnja škola po savremenim standardima koji omogućavaju kvalitetno i inkluzivno obrazovanje, digitalizacija nastavnog procesa i upravljačkih sistema, te integracija zelenih vještina i klimatske otpornosti u obrazovanje”, navode kao četvrti cilj.

Ključne reformske oblasti koje će se sprovoditi u naredne dvije godine uključuju unapređenje kurikuluma i uvođenje novih modela učenja koji podstiču kritičko mišljenje, rješavanje problema, digitalne vještine, socijalne i emocionalne vještine i građanske kompetencije. Zatim kreiranje uslova za uspostavljenje sistema cjelodnevne škole, u kojoj učenici dobijaju ne samo formalno obrazovanje, već i dodatnu podršku, vannastavne aktivnosti i kvalitetno slobodno vrijeme.

“Digitalna transformacija obrazovnog sistema kroz razvoj digitalnih udžbenika, učenja na daljinu i podršku za digitalnu pismenost i bezbjedno, svrsishodno i inkluzivno korišćenje digitalnih tehnologija. Jačanje inkluzije kroz podršku nastavnicima za rad sa djecom iz osjetljivih grupa, rano prepoznavanje i pružanje podrške svoj djeci kojima je potrebna, obezbjeđivanje asistenata u nastavi, kao i fleksibilnih programa prilagođenih potrebama i sposobnostima djece na način da ona razviju svoj puni potencijal”, navodi se u saopštenju.

Cilj je i povezivanje obrazovanja i tržišta rada kroz dualno obrazovanje, veći obim praktične nastave i saradnju s poslodavcima, socijalna i emocionalna podrška učenicima, uključujući mjere za zaštitu mentalnog zdravlja i prevenciju nasilja u školama.

“Rodna ravnopravnost u obrazovanju i smanjenje obrazovnog jaza između djevojčica i dječaka, uz borbu protiv stereotipa u udžbenicima i nastavnim praksama. Podrška školama u ruralnim sredinama, smanjenje teritorijalnih razlika u dostupnosti i kvalitetu obrazovanja”, navodi se u saopštenju.

Iz Ministarstva navode da je strategija nastala kao rezultat u inkluzivnog i konsultativnog procesa u kojem je učestvovalo više od 8.000 osoba – nastavnika, učenika, roditelja, predstavnika civilnog sektora, međunarodnih organizacija i lokalnih zajednica, što garantuje da dokument odražava stvarne potrebe sistema i ima snažno uporište u zajednici.

“Desetogodišnja Strategija teži ravnomjernoj dostupnosti obrazovanja, smanjenju socijalnih i regionalnih razlika i razvoju kompetencija koje pripremaju djecu i mlade za život i rad u savremenom društvu”, kazali su iz MPNI.

Strategija je razvijena u okviru projekta „Kvalitetno obrazovanje za svu djecu Crne Gore“, koji se sprovodi u partnerstvu Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, UNICEF-a i Evropske unije.

    ,,Pričajmo iskreno, bez uvreda, laži i spinovanja.”​

    Ovaj razgovor se vodi prema Onogoštovim pravilima. Molimo, pročitajte pravila prije ulaska u diskusiju.

    Ostavi komentar

    Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

    Povezani članci

    Borba za pravo na dom. Tako su iz Udruženja podstanara najavili protest ispred Skupštine 25. maja. Preko 30.000 podstanarskih porodica u Crnoj Gori konačno moraju da dignu glas, kaže predsjednik Udruženja Dragan Živković. Razloga je, kaže, mnogo.
    Kako bi pomogli sugrađaninu Marku Raduloviću, kojem je potrebna transplantacija bubrega u klinici “Acibadem” u Turskoj, nikšićki muzičari i di-džejevi organizovaće humanitarnu svirku u nedjelju, 18. maja, na Trgu slobode.